1. Czy wiesz jak dobrze trzymac ręce na kierownicy o to Wywiad z instruktorem jazdy.
Trenerzy Szkoły Jazdy Renault przestrzegają przed złymi nawykami, które mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach.
– Poprzez kierownicę prowadzący bezpośrednio wyczuwa, co się dzieje z przednią osią pojazdu
– mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia.
Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na zmianę biegów, trzymali obie ręce na kierownicy. Porównując kierownicę do tarczy zegara dłonie powinny znajdować się na godzinie dziewiątej i piętnastej. Kciuki nie mogą obejmować koła
kierownicy, gdyż w momencie wystrzelenia poduszki, może nastąpić ich uszkodzenie. Takie ułożenie dłoni na kierownicy sprawia, że auto prowadzi się stabilniej i pozwala jednocześnie na optymalne działanie poduszki powietrznej w przypadku bezpośredniego zagrożenia. W przypadku, gdy dłonie kierowcy
oparte są nieprawidłowo na szczycie kierownicy, głowa opadając na poduszkę wcześniej uderza o ręce, co może stwarzać ryzyko poważnych obrażeń.
ZOBACZ JAK PRAWIDŁOWO TRZYMAĆ RĘCE NA KIEROWNICY
Tymczasem u kierowców można zaobserwować szereg niebezpiecznych nawyków.
– Często prowadzą auto, trzymając kierownicę tylko jedną ręką, a do tego przy skręcaniu wykonują ruch przypominający wycieranie talerzy, czyli zamaszyście manewrują, trzymając otwartą dłoń na kierownicy – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Podczas takich manewrów wjechanie nawet w niewielką dziurę może być przyczyną zupełnej utraty kontroli nad samochodem – ostrzegają trenerzy.
Innym często popełnianym błędem jest chwytanie koła kierownicy od środka. Taki ruch trwa dłużej, niż ten wykonywany po zewnętrznej części koła kierownicy. Ponadto w sytuacji zagrożenia, kiedy należy bardzo szybko zareagować, można odruchowo natrafić na łączenie środka kierownicy z jej zewnętrznym wieńcem, co może skutkować np. wybiciem palca.
– Jeśli w takiej sytuacji dodatkowo wystrzeli poduszka powietrzna, kierowca może odnieść poważne obrażenia nadgarstka i stawu łokciowego – mówią trenerzy.
Nie tylko ułożenie, ale też odpowiednia praca rąk na kierownicy ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Szybkość i precyzja są nieodzowne szczególnie w przypadku uślizgu tylnej osi, czyli tzw. nadsterowności. Aby skutecznie wprowadzić auto z powrotem na pożądany tor jazdy, należy skierować koła przedniej osi w tę stronę, w którą "uciekł" tył samochodu
, a taki manewr ma szanse na powodzenie tylko w przypadku szybkiego i sprawnego operowania kołem kierownicy.
Dobre nawyki związane z operowaniem kierownicą
- trzymanie obu rąk na kierownicy
- ułożenie rąk na godzinie dziewiątej i piętnastej
- przeplatanie rąk podczas zawracania, manewrowania
Złe nawyki związane z operowaniem kierownicą
- trzymanie kierownicy jedną ręką
- niepoprawne ułożenie rąk, np. na szczycie kierownicy
- chwytanie kierownicy od środka
- zaginanie kciuków do wewnątrz kierownicy
- kręcenie otwartą dłonią